Kajak

Klubben råder over 20 havkajakker. Vi koncentrerer os om en type havkajakker af glasfiber, som på en gang er forholdsvis let, men alligevel har stor stabilitet.

Kajakroning er en AKTIV SPORT og Birkerød Ro- og Kajakklub er en aktiv, medlemsdrevet klub!
Vi afholder mange fælles klubaktiviteter og træningssessioner på vandet.
Klubben sørger for det nødvendige udstyr og vedligeholder klubbens kajakker og alt kajaktilbehør.

Okt04_2012
En smuk aften på Furesøen

Klubben stiller havkajakker, pagajer og redningsveste til rådighed. Husk lette sportsko/sandaler eller endnu bedre neopren kajaksko.
Tag altid skiftetøj og et håndklæde med, hvis du kommer til at vælte…. Det kan være en god ide at købe en våddragt uden ærmer. Er du interesseret i vinterroning, er det et krav, at du har en tørdragt.

Til daglig ror vi på  “det daglige rofarvand”, som består af Furesøen, Vejlesø, Farum Sø, Bagsværd Sø, og Lyngby Sø.

Havkajakkurset afholdes i maj /juni. På kurset deltager vores instruktører (Carole, Lise, Merete, Kathrine, Lene og Joachim), så du kommer til at møde mange af klubbens medlemmer.

Kajakchefen, Kell Vedsted, står for frigivelse efter roskolens forløb.
Hvis man er frigivet fra en anden roklub under DGI eller Dansk Kajak Forbund, henvender du dig til kajakchefen for at aftale en prøvetur. Afhængigt af forløbet bliver du frigivet med det samme, eller der aftales supplerende instruktion i det omfang der er behov for det og derefter bliver du frigivet.
Har du spørgsmål, kontakt Niels Ørnbjerg (mobil 4244 3480) eller kajakchef Kell Vedsted (mobil 2094 8693).

Hvert år bør du repetere redningsøvelserne. På den måde ved du, at du igen kan komme op i kajakken, hvis uheldet skulle være ude. Med øvelsen bliver du også mere tryg og sikker på dine færdigheder.

Redningsøvelser til vinterfrigivelse

Man skal kunne svømme 600 meter.
Desuden holde af vand. – Kajaksport er en våd sport!

Kajakstativ i bådhallen

Vi har et kajakstiv i bådhallen til opbevaring af private kajakker. P.t. er der ingen ledige pladser, men frigivne kajakroere kan optages på venteliste. Regler for opbevaring af kajakker ses under Info.

sidst ændret: aug 11, 2023 @ 12:44